Thursday, 29 October 2020

MENANGANI IMPAK COVID-19 – MENAMBAH PELUANG KERJA, MEMUDAH RAKYAT BERNIAGA

Assalamu'alaikum dan Selamat sejahtera semua,

Alhamdulillah, di bawah sekali, artikel saya diterbitkan di akhbar Berita Harian pada 28 Oktober 2020 yang lalu. Cuma kali ini, banyak betul potongan dan suntingan dilakukan, jadi saya sertakan artikel asal saya yang diemel. 😉😉😉

 

MENANGANI IMPAK COVID-19 – MENAMBAH PELUANG KERJA, MEMUDAH RAKYAT BERNIAGA


Prof. Madya Dr. Mohd Hizam Hanafiah

Pensyarah, Fakulti Ekonomi dan Pengurusan UKM
Felo Kanan Bersekutu, Institut Islam Hadhari UKM

 

Penyelesaian dalam menangani krisis dicetuskan Covid-19 tidak sama dengan penyelesaian krisis ekonomi 1986, 1997-1998 dan 2007-2008. Setelah beberapa pakej rangsangan ekonomi diperkenalkan kerajaan, sebahagian penyelesaiannya berupa insentif jangka pendek dan jangka panjang, masih banyak boleh dilakukan. Banyak analisis menunjukkan negara perlu bertahan sekurang-kurangnyanya tiga tahun sebelum ekonomi dunia pulih sepenuhnya. Dalam konteks keusahawanan, semakin besar masalah yang ada, semakin banyak peluang yang wujud dan masalah luar biasa memerlukan penyelesaian luar biasa.  

 

Berdasarkan masalah import makanan yang melebihi RM50 bilion setahun dan harga ikan/ makanan laut yang semakin mahal, Malaysia masih mempunyai banyak sumber yang belum dieksploitasi sepenuhnya. Terdapat lebih 100,000 hektar tanah terbiar dan kerajaan boleh menggabungkan konsep Felda dan Felcra serta kaedah baru untuk memajukan tanah terbiar ini, seperti diusahakan perbadanan baru atau orang ramai bagi projek ternakan ikan dan pertanian sebagai contoh. Malaysia punya kawasan pesisir pantai yang luas yang tidak dioptiomakan untuk projek ikan/udang dalam sangkar dan dengan keluasan perairan negara, projek nelayan laut dalam masih tidak dioptimakan. Selagi Malaysia tidak memiliki dasar menjadi pengeksport makanan, selagi itu kita akan bergantung kepada makanan import. Dalam konteks keusahawanan hijau, banyak peluang wujud dengan anggaran hanya sekitar 20 peratus ke 30 peratus bahan buangan dari barang elektrik/elektronik yang dijual dan diproses menjadi bahan bernilai tinggi dengan bakinya dibuang begitu sahaja. Begitu juga bahan buangan lain seperti hampas kelapa sawit yang terbukti boleh ditukarkan menjadi produk bernilai tinggi, mendapat permintaan tempatan dan pasaran eksport tetapi belum dioptimakan sepenuhnya. Kuncinya adalah Malaysia perlu menerokai sumber baharu ekonomi yang belum dimajukan sepenuhnya.

 

Antara penyelesaian kepada masalah berjuta bakal hilang pekerjaan atau berkurang pendapatan adalah merekacipta semula dasar berkaitan kerja. Antara yang dilakukan dan boleh dijalankan adalah mencari jalan mengurangkan pemberhentian pekerja, membolehkan pekerja awam atau swasta bekerja di luar masa pejabat, bekerja 3-4 hari seminggu dengan 4-3 hari lain digunakan untuk mencari pendapatan tambahan, mewujudkan insentif merekrut pekerja tempatan, pekerja separuh masa atau pelajar kolej/universiti, mewujudkan masa kerja anjal, merangka dasar cuti tanpa gaji yang lentur memberikan insentif berterusan kepada majikan yang melaksanakan perkara ini selain mengenakan caj tertentu untuk industri yang bergantung kepada buruh asing. Tidak mustahil jika ekonomi pasca Covid-19 menyaksikan orang ramai melakukan 2-3 kerja dalam suatu masa sementara menunggu ekonomi pulih seperti biasa. Pihak kerajaan juga disarankan tidak memperbaharui visa bagi pekerjaan bergaji RM3000-RM6,000 yang diberikan kepada warga asing agar berpuluh ribu peluang ini dapat ditawarkan kepada rakyat tempatan.

 

Antara mereka yang terkebelakang dalam era Industri 4.0 adalah kawasan luar bandar dan golongan B40. Jika pihak kerajaan dapat mewujudkan infrastruktur internet berkelajuan tinggi di luar bandar dan dalam kalangan B40, dengan pantas mereka ini boleh diarusperdanakan dalam Industri 4.0. Menambah nilai ‘top-up’ sebanyak RM30 sebulan bagi golongan miskin adalah bermasalah kerana tahap pendapatan semasa. Tetapi jika kerajaan mengoptimakan rangkaian talian tetap telefon di luar bandar dan  memberi kotak wifi secara percuma atau kos rendah atau mewujudkan zon wifi percuma dengan lebih meluas di luar bandar dan golongan sasar (sebelum ini dekoder TV percuma diberikan kerajaan), berjuta orang kampung dan golongan B40 boleh turut serta berjual-beli dalam e-dagang, menawarkan bilik dalam AirBnB, menawarkan produk pelancongan desa, menjadi ‘rider’, dan aktif dalam pelbagai aplikasi mudah alih. Pertambahan usahawan dan perniagaan ini akan seterusnya membuka lebih banyak peluang pekerjaan. Dalam masa yang sama, kerajaan disarankan memudahkan undang-undang dan peraturan berkaitan pendaftaran perniagaan, mengecualikan atau menurunkan bayaran pelbagai lesen, menganjurkan latihan percuma dan menambah insentif (bukan menambah peraturan) untuk orang ramai berjual-beli di platform e-dagang.

 

Pihak berkuasa tempatan (PBT) disarankan memudahcara warga tempatan berniaga serta membuka kawasan berniaga/penjaja/gerai yang baharu. PBT harus bertindak proaktif mengeluarkan lesen berkaitan dengan mendekati dan mendaftarkan penjaja, bukannya hanya tahu mengenakan denda atau merampas barangan penjaja. DBKL di bawah seliaan YB Tan Sri Annuar Musa telah memulakan usaha ini, sudah sampai masanya pihak lain mengikuti contoh ini. PBT dengan kerjasama persatuan penduduk, masjid dan badan bukan kerajaan dicadangkan membuka dan menambah pasar malam, pasar tani, pasar sehari, ‘Car Boot Sale’ dan pasar percuma dengan SOP khusus untuk memudahkan golongan terjejas menjana pendapatan selain barang keperluan dapat dibeli dengan harga lebih rendah. Dalam pada itu, hukuman perlu dikuatkuasakan kepada kepada mereka yang mengalibabakan lesen perniagaan dan mengambil pekerja asing tanpa izin sebagai contoh.

 

Dalam masa yang sama, bilangan dan nilai pakej pembiayaan mikro yang ditawarkan oleh pelbagai agensi kerajaan dan institusi kewangan harus ditambahbaik. Insentif baharu agar institusi mikro kredit seperti sistem pajak gadai Islam (Ar-Rahnu) berkembang lebih cepat amat diperlukan, khususnya di kawasan yang kekurangan akses ini. Perkara teras adalah rakyat mempunyai kerja atau peluang berniaga serta memiliki pendapatan untuk terus hidup. Pihak kerajaan disarankan tidak takut untuk memperkenalkan dasar dan tindakan drastik yang mengutamakan rakyat jelata dan kepentingan negara. Jagalah rakyat, rakyat akan jaga negara.



No comments:

Post a Comment