Assalamu’alaikum dan
Salam Sejahtera,
Selamat Menyambut Hari
Kemerdekaan kali ke-59.
Agak lama saya tidak
menulis di blog ini. Pertamanya, semasa cuti musim panas yang baru
berakhir ini, saya menyiapkan sebuah buku, “Bahaya ISIS (DAESH)” yakni suatu
dapatan awal kajian mengenai isu semasa dunia. Buku saya ini dilancarkan oleh
DCP Dato’ Ayob Khan Mydin Pitchay, Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Anti
Keganasan, Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada 13 Ogos 2016 yang lalu semasa
Seminar Ancaman Militan Daesh di Kuala Lumpur. Bidang kepakaran saya adalah
keusahawanan dan pengurusan strategik. Mengapa saya mengkaji Pengganas ISIS@Daesh?
Saya
adalah orang awam yang hanya membaca berita-berita di dada akhbar tentang ISIS@Daesh
tetapi tidak pernah ambil tahu tentang bahaya dan ancaman militan ISIS@Daesh.
Buku pertama yang saya baca mengenai ISIS@Daesh adalah Refuting ISIS oleh Shaykh Muhammad al-Yacoubi, seorang ulamak ASWJ
yang terkenal dan merupakan salah seorang dari 500 tokoh Islam kontemporari.
Buku ini benar-benar membuka minda saya tentang bahaya dan ancaman ISIS@Daesh.
Justeru itu, saya mengambil tanggungjawab sebagai seorang Muslim untuk mengkaji
dan menhasilkan sebuah buku bertajuk Bahaya ISIS (Daesh).
Sepanjang enam hari di
Malaysia, saya diberikan kesempatan berceramah/berforum mengenai "Bahaya
ISIS@Daesh dan Tindakan Kita" di Seminar Ancaman Militan Daesh di Kuala Lumpur
(13 Ogos 2016), Seminar Ancaman Militan Daesh di Universiti Sultan Zainal
Abidin (15 Ogos), Forum Bahaya Militan Daesh di Universiti Utara Malaysia pada
16 Ogos 2016 (1000 pagi-1230 tgh), Seminar Bahaya Militan Daesh di Politeknik
Metro Tasek Gelugor, Seberang Prai pada 16 Ogos 2016 (300-500 petang) dam Forum
Bahaya Miltan Daesh di Politeknik Seberang Perai pada 16 Ogos juga (830 malam –
1015 malam). Saya sampai di Malaysia pada 12 Ogos 2016 dan kembali ke Amerika
Syarikat pada 18 Ogos 2016. Alhamdulillah, walaupun hanya enam hari di
Malaysia, dengan jadual yang penuh, badan yang penat, saya bersyukur ke hadrat
Allah kerana dapat menyumbang sesuatu untuk negara. Insya-Allah, buku Bahaya
ISIS@Daesh akan mempunyai edisi kedua, yang lebih lengkap dan padat. Berbalik
kepada tajuk artikel ini, Dasar Biasiswa
Harus Ditambahbaik, ia merupakan satu artikel yang telah lama saya siapkan
dan menunggu masa untuk diterbitkan di blog ini. Saya kira masa sekarang
sesuai untuk diterbitkan, maka untuk itu saya paparkan penulisan ini.
Semenjak 1970-an, Kerajaan
Malaysia telah menghantar begitu ramai anak Malaysia menyambung pengajian di
luar negara, khususnya di bawah Biasiswa JPA dan MARA. Ratusan ribu graduan
anak Malaysia dari luar negara telah
dihasilkan dari Dasar Biasiswa ini. Ia merupakan dasar yang begitu penting
dalam melahirkan modal insan yang menyumbang kepada pembangunan negara sama ada
di sektor awam, mahupun swasta.
Justifikasi dasar ini ketika era 1970-an dan 1980-an berkaitan faktor
penarik dan penolak. Dari segi faktor penariknya, kualiti pendidikan tinggi
iaitu universiti-universiti di Barat khususnya ketika itu, adalah baik dan
dipandang tinggi. Tenaga akademik yang berwibawa, kualiti pengajaran dan
penyelidikan, kemudahan dan teknologi yang disediakan merupakan antara faktor
menyumbang kepada dasar biasiswa dan penghantaran pelajar Malaysia ke luar
negara ketika itu, khususnya peringkat ijazah sarjanamuda.
Selain itu, faktor kadar
pertukaran matawang ketika itu dan kebolehan anak Malaysia dalam memahami dan
menguasai Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua turut menyumbang. Walaupun terpaksa berbelanja besar, pemimpin
negara mempunyai iltizam yang tinggi untuk memiliki modal insan tempatan yang
berkualiti, maka usaha ini diteruskan sehingga 1990-an. Negara masih berkemampuan
menghantar ribuan pelajar setahun ke Amerika Syarikat dan United Kingdom
khususnya. Malah, anak-anak Malaysia ini juga lebih mudah menyambung pengajian
ke peringkat pasca siswazah, sama ada sarjana mahupun doktor falsafah ketika
itu selepas saja tamat pengajian di luar negara. Dari segi faktor penolaknya,
antaranya adalah Malaysia masih kekurangan universiti dalam melahirkan modal
insan dan guna tenaga berkualiti dalam membangunkan negara. Sebelum 1985, hanya
UM, USM, UKM, UPM, UTM, UIA dan UUM yang wujud dengan peratusan anak Malaysia (dalam
setiap kohort) memasuki universiti dalam negara masih amat rendah. Apatah lagi,
Malaysia masih kekurangan pelbagai bidang kepakaran sama ada dalam bidang sains
dan teknologi mahupun sains sosial di universiti-universiti ini. Justeru itu,
kerajaan berterusan menghantar anak Malaysia untuk mendalami ilmu di luar
negara, membawa balik kepakaran dan pengalaman di luar negara ke dalam negara.
Dasar ini ditambahbaik dengan kerajaan mula menghantar pelajar ke Jepun dan
Korea melalui Dasar Pandang ke Timur yang diperkenalkan pada tahun 1982.
Era 1990-an menyaksikan
beberapa perubahan dasar dan strategi berkaitan pendidikan tinggi negara.
Pendemokrasian dan liberalisasi pendidikan mengubah tanggungjawab pendidikan
tinggi, bukan semata-mata menjadi obligasi kerajaan tetapi turut dikongsi oleh
sektor swasta dan korporat. Penggubalan Akta IPTS 1996, penubuhan PTPTN dan
Lembaga Akreditasi Negara (kini Agensi Kelayakan Malaysia) serta sokongan dasar
fiskal membolehkan beratus kolej dan institusi pendidikan tinggi swasta
ditubuhkan. Pada era selepas 2000, penubuhan Kementerian Pengajian Tinggi pada
tahun 2004 oleh YAB Tun Abdullah Ahmad Badawi (selepas itu bergabung dengan
Kementerian Pelajaran pada tahun 2009 sebelum kemudian diperkenalkan semula
sebagai Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) selepas pilihanraya umum 2013)
memberikan impak besar terhadap pendidikan tinggi negara. Dengan pelbagai
agensi dan jabatan dibawah seliaan KPT, strategi dan dasar pendidikan tinggi negara
lebih jelas dan teratur di bawah satu Kementerian yang lebih terfokus. Impaknya
ia mengubah Malayia daripada menjadi ‘pembeli dan pengguna pendidikan tinggi’
kepada ‘penjual dan penyedia pendidikan tinggi’ kepada dunia. Malaysia
mempunyai lebih 130 universiti dan kolej universiti, lebih 1 juta enrolmen di
IPTA dan IPTS, dan lebih 100,000 pelajar asing belajar di Malaysia. Kajian
antarabangsa menunjukkan Malaysia memiliki dasar yang menarik, kualiti
pengajian tinggi yang dikawalselia, infrastruktur yang lengkap dan kos
pengajian yang kompetitif untuk Malaysia terus berdaya saing di peringkat
antarabangsa. Malahan, sebahagian program pengajian di Universiti Penyelidikan
di Malaysia telah mendapat kedudukan yang baik di peringkat dunia sama ada 50
terbaik, 100 terbaik, mahupun 200 terbaik. Hatta jika program pengajian di
Malaysia tergolong dalam 300 terbaik masih boleh dianggap cemerlang jika
dibandingkan dengan sekitar 10,000 universiti yang dinilai.
Berbalik kepada dasar
biasiswa, sama ada ditawarkan olej JPA, MARA mahupun badan berkanun lain,
perubahan senario di Malaysia dan dunia mewajarkan dasar berkaitan biasiswa ini
ditambahbaik dari semasa ke semasa. Apabila JPA mengeluarkan dasar baru
berkaitan biasiswa yang memperuntukkan pelajar membayar balik biasiswa dengan
kadar tertentu jika berkhidmat dengan syarikat berkaitan kerajaan, swasta
mahupun bekerja di luar negara, maka timbul pelbagai reaksi negatif dan positif
dalam kalangan ahli politik, pemikir dan masyarakat. Ianya menjadi ‘lebih
negatif’ apabila diumumkan dan dikuatkuasakan dalam tahun yang sama, maka ia
‘menjerat’ ibu-bapa yang mengharapkan anak-anak mereka mendapat biasiswa JPA
untuk menyambung pengajian di luar negara. Apatah lagi kedapatan ibu-bapa yang
telah berbelanja besar untuk mendapatkan universiti terbaik untuk anak mereka
tetapi ‘tiada biasiswa’ untuk menampung pengajian anak mereka ini. JPA dan
agensi lain seharusnya belajar daripada isu ini pada masa depan. Penulis
berpandangan ini satu kelemahan kerajaan apabila menguatkuasa satu dasar
‘dengan segera’, tanpa memberi tempoh kepada mereka yang bakal dilibatkan
dengan dasar ini. Dasar ini boleh diumumkan, tetapi dikuatkuasa 1-2 tahun
selepas itu sebagai contoh.
Dari segi perubahan senario
Malaysia dan dunia, khususnya apabila kita meneliti dasar biasiswa semenjak 1970-an, mendapat biasiswa pada masa kini
sepatutnya bukan menjadi hak istimewa pelajar cemerlang. Kerajaan berbelanja
besar masa kini di mana kos menaja seorang pelajar sarjanamuda di luar negara dengan
kos menaja seorang pelajar di dalam negara adalah sekitar 1:15-20, bergantung
kepada universiti dan lokasi. Situasi semasa tidaklah sama dengan era 1970-an
dan 1980-an di mana Malaysia masih terkebelakang. Dengan kewujudan pelbagai universiti dan
beberapa program pengajian bertaraf dunia di Malaysia masa kini, dengan peluang
melanjutkan pengajian tinggi lebih luas dan terbuka, maka dasar Biasiswa ini sewajarnya
ditambahbaik.
Pertamanya, sama ada
biasiswa ini menjadi biasiswa sepenuhnya jika pelajar bekerja dengan kerajaan,
maka inilah yang sepatutnya menjadi keutamaan kerajaan. JPA (dan badan berkanun lain) seharusnya
mencongak dan jelas tentang keperluan guna tenaga masa hadapan serta bidang yang
menjadi keutamaan, maka pelajar yang dihantar ini perlu dihantar dalam bidang
yang menjadi keutamaan guna tenaga kerajaan serta diharapkan untuk kembali berkhidmat
dengan kerajaan apabila bergraduat kelak. Ini selaras dengan dasar menjadikan
sektor kerajaan sebagai sektor kerja yang kompetitif berbanding sektor swasta.
Penambahbaikan skim perkhidmatan awam dalam
tempoh 10 tahun yang lepas boleh dikatakan berjaya menjadikan sektor
awam sebagai pilihan kerja para graduan masa kini. Ini dapat dilihat dengan
bilangan pemohon untuk satu-satu jawatan kosong di sektor awam, tangga gaji
permulaan yang kompetitif, pelbagai elaun yang dinikmati serta manfaat kewangan
dan bukan kewangan yang diperolehi oleh kakitangan awam masa kini.
Keduanya tentang bayaran
balik dalam peratusan tertentu jika bekerja di GLC mahupun sektor swasta (25%
& 50%), penulis berpandangan ia tidaklah sesuai kerana jumlah biasiswa yang
ditukar ke pinjaman ini amatlah besar (akibat kadar pertukaran matawang, jumlah
yuran pengajian dan kos sara hidup yang ditaja), jauh lebih besar daripada
PTPTN dan dengan permulaan gaji sekitar RM3,000-RM4000 bagi graduan masa kini,
maka graduan tajaan JPA akan terbeban dengan hutang ini dengan begitu lama.
Dengan PTPTN sebagai sebuah badan berkanun sendiri menghadapi masalah dalam
mengutip hutang, apakah JPA boleh memberi jaminan ia mampu mengutip hutang ini
daripada graduan tajaannya? Begitu juga
dengan bayaran balik penuh biasiswa jika graduan bekerja di luar negara,
pengalaman penulis menunjukkan begitu sukar pihak kerajaan mengutip hutang
daripada individu-individu ini. Apakah governans dan kecekapan semasa
membolehkan JPA mengutip hutang daripada graduan tajaannya, sama ada 25%, 50%
mahupun 100%? Dengan dasar biasiswa ini dilaksanakan melebihi 30 tahun, banyak
kerugian di pihak kerajaan apabila anak Malaysia ini tidak kembali berkhidmat
di negara sendiri selain jutaan wang dibelanjakan untuk para graduan ini.
Cadangan pertama adalah pihak
kerajaan mengurangkan bilangan penerima biasiswa ijazah sarjanamuda ke
universiti luar negara dan semua graduan tajaan kerajaan diwajibkan berkhidmat
dengan sektor awam dalam tempoh tertentu. Jika 1,000 pelajar luar negara
ditaja, dengan jumlah biasiswa yang sama, JPA mampu menaja 15,000 pelajar untuk
universiti dalam negara. Kos melepasnya adalah begitu besar untuk menaja
seorang pelajar ke luar negara. Untuk menambahbaik dasar biasiswa, maka dasar
sedia ada boleh diperkemaskan dengan menghantar pelajar ke universiti terbaik
dunia dan/atau program pengajian terbaik dunia. JPA dan KPT telah menerimapakai
THE World University Rankings dan QS World University Rankings sebagai
salah satu kriteria pemilihan universiti. Dicadangkan tanda aras seperti 50
Universiti terbaik dunia oleh THE World
University Rankings atau 50 program terbaik dunia oleh QS World University Rankings boleh dijadikan garis panduan dasar
ini (sebagai contoh). Dalam masa yang
sama, pemilihan pelajar program sarjanamuda ini harus lebih meluas dan
bersepadu. Tidak sekadar bergantung kepada pencapaian akademik, aspek
kepemimpinan, kestabilan emosi, kecintaan kepada negara, keutuhan jatiditi dan
keunggulan rohani boleh diambilkira. Tidak cukup dengan kursus BTN selama
seminggu dalam memupuk perkara ini. Lebih baik kita bersusah sedikit memilih
pelajar tajaan, asalkan hasil akhirnya baik dan cemerlang. Ini mengambilkira undang-undang
dan sosiobudaya yang berbeza di negara luar dan mengelakkan pelajar terlibat
dengan pelbagai masalah sosial seperti bersekedudukan, ketagihan ganja, minum
arak, clubbing dan sebagainya. Dengan
perbelanjaan yang besar, modal insan yang diharapkan kembali membantu negara
pulang dan kemungkinannya membawa gaya hidup bebas, rosak akhlak, rendah moral
dan diliputi pelbagai masalah emosi, rohani dan sosial.
Kerajaan memerlukan profesional
dan teknokrat muda yang mendapat ilmu, pendedahan dan pengalaman dari
universiti terbaik dunia untuk membantu merangka dan menjalankan dasar dan
program dengan lebih cekap dan berkesan. Oleh itu, jika anak Malaysia
mengharapkan biasiswa JPA untuk ke luar negara, mereka seharusnya bekerja keras
untuk mendapat tempat di universiti/program pengajian terbaik dunia dan sanggup
menyumbang khidmat bakti kepada negara apabila bergraduat kelak. Jadinya, tidak
timbul isu graduan tajaan JPA contohnya tidak mahu bekerja di sektor awam
ataupun tidak pulang ke Malaysia.
Sebagai anak MARA, penulis
menyokong Biasiswa MARA diteruskan untuk anak Bumiputera yang berkelayakan.
Namun, pemilihan pelajar harus lebih kompetitif dan telus agar pelajar yang
dihantar benar-benar terpilih dan terbaik dari pelbagai aspek. Dasar yang memberikan keutamaan kepada anak
Golongan B40 seharusnya diteruskan dan diperkasakan. Sudah sampai masanya
golongan Bumiputera yang mampu tidak memohon biasiswa MARA untuk anak mereka
dan MARA sendiri tidak menaja anak Bumiputera dalam kalangan golongan yang
berkemampuan. Begitu juga dengan pemilihan universiti harus ditambahbaik agar
pelajar menyambung pengajian hanya di universiti/program terbaik. Dalam masa yang sama, pemilihan negara dan
universiti yang mempunyai kos tidak setinggi universiti terbaik boleh
diteruskan asalkan program pengajiannya mencapai standard antarabangsa.
Contohnya, pemilihan universiti di negara seperti Jepun, Korea, Peranchis dan
Jerman harus diteruskan demi meningkatkan profesional dan teknokrat dalam
kalangan Bumiputera.
Keduanya, dasar biasiswa (seperti
Hadiah Latihan Persekutuan, Skim Latihan Akademik Bumiputera/Skim Latihan
Akademik IPTA) seharusnya lebih fokus kepada usaha meningkatkan ilmu,
pengalaman dan kompetensi pegawai kerajaan sedia ada dengan membuka lebih
banyak peluang biasiswa untuk kakitangan kerajaan melanjutkan pengajian
peringkat pasca siswazah di universiti luar negara, berbanding ijazah
prasiswazah yang belum tentu pelajar ini berkhidmat sebagai penjawat awam. Ini
kerana pegawai kerajaan merupakan teras kepada pelaksanaan dasar-dasar
kerajaan. Mereka memberikan idea, mengumpul maklumat, merancang dan melaksana
dasar, menilai keberkesanan program dilaksanakan kerajaan, menjadi nadi, mata
dan telinga kepada kerajaan, maka seharusnya Malaysia memerlukan pegawai
kerajaan yang berkualiti tinggi, mencapai dan melebihi standard negara maju.
Peruntukan biasiswa untuk pegawai kerajaan melanjutkan pengajian harus
diperbanyakkan, pelbagai program pengajian yang berkualiti harus disasarkan dan
ini juga bergantung kepada kepakaran yang diperlukan dalam pelbagai
Kementerian, Jabatan dan agensi kerajaan. Apatah lagi, pegawai kerajaan yang
pulang dengan ijazah sarjana dan kedoktoran akan berkhidmat semula dengan
kerajaan, tidak ramai yang keluar dari sektor perkhidmatan awam, maka konsep
Pulangan Atas Pelaburan Pendidikan akan dapat diperolehi.
Antara penambahbaikan yang
boleh dilakukan adalah menggalakkan kakitangan awam menyambung pengajian di luar negara,
khususnya bagi mereka yang belum berpengalaman belajar di luar negara. UKM
contohnya mempunyai ‘polisi tidak rasmi’ menggalakkan tenaga akademik mendapatkan
salah satu ijazah daripada tiga ijazah dari universiti luar negara. Dalam masa
yang sama, pegawai kerajaan gred 52 atau 54 contohnya diperlukan memiliki
ijazah sarjana sekurang-kurangnya sama ada dari dalam negeri mahupun luar
negeri. Seterusnya, Dasar baru boleh diperkenalkan dengan mensyaratkan Ketua
Setiausaha memiliki ijazah doktor falsafah, 7-10 tahun dari sekarang (sebagai
contoh). Begitu juga dengan jawatan lain seperti Pengarah Pendidikan Negeri,
Pengarah Bahagian Penyelidikan dan Dasar di Kementerian dan juga pelbagai
jawatan pengurusan kanan yang lain di pelbagai Kementerian dan agensi kerajaan,
asalkan tidak terus dilaksana tetapi memberi tempoh yang munasabah kepada
pegawai sedia ada.
Dalam dasar berkaitan
biasiswa ke luar negara untuk pegawai kerajaan sedia ada (pasca siswazah),
pihak kerajaan harus lebih terbuka dengan menghantar pegawai ke pelbagai
negara, tidak hanya mensasarkan 50 universiti terbaik dunia atau 50 program
terbaik dunia sahaja (sebagai contoh). Kajian mengenalpasti graduan yang
mendapatkan pengajian di luar negara membawa pelbagai ilmu, kemahiran dan
pendedahan apabila balik ke negara masing-masing. Mereka juga membawa
pengalaman hidup, nilai-nilai dan amalan terbaik, dan jaringan antarabangsa untuk
dibawa balik, dikongsi dan dipraktiskan di negara masing-masing. Untuk itu, kerajaan boleh mengenalpasti sejumlah
negara dan universiti di negara tersebut di mana pegawai kerajaan boleh
dihantar untuk menyambung pengajian peringkat pasca siswazah. Contohnya adalah
negara OECD terpilih yang terkenal dengan kepakaran tertentu. Kriteria universiti terpilih di negara OECD
ini seharusnya lebih luwes tetapi memenuhi standard antarabangsa seperti 8
universiti terbaik di Australia, 5 universiti terbaik di New Zealand, 30
universiti terbaik di UK, dan 50 universiti terbaik di Amerika sebagai contoh.
Malaysia memerlukan kepelbagaian dan kerencaman guna tenaga awam yang boleh
memberikan pelbagai input yang berguna dalam perencanaan dan pelaksanaan
pelbagai dasar.
Antara sebab pegawai kerajaan
kurang berminat menyambung pengajian ke luar negara adalah jumlah biasiswa yang
kurang memberangsangkan, malah adakalanya tidak mencukupi. Situasi dihadapi pegawai kerajaan untuk
menyambung pengajian tidak sama dengan pelajar yang menyambung ijazah
sarjanamuda di mana pelajar sarjanamuda ini belum mempunyai beban kewangan
semasa. Kebiasaannya, pegawai kerajaan yang bercuti belajar akan mempunyai
tanggungan kewangan seperi pinjaman perumahan, pinjaman peribadi, potongan
Tabung Haji/KWSP, peruntukan Takaful Pendidikan dan Takaful Kesihatan untuk
diri dan keluarga, peruntukan untuk ibu-bapa, selain belanja-belanja lain yang
menjadikan baki gaji akhir tidaklah sebesar mana. Pelajar sarjanamuda boleh
berkongsi rumah untuk menjimatkan kos tetapi pegawai kerajaan biasanya sudah
berkeluarga dan perlu menyewa sebuah rumah dan ini meningkatkan kos sara hidup
mereka di luar negara. Dengan biasiswa luar negara yang kurang memberangsangkan
dan baki gaji bulanan yang tidak sebesar mana (kebiasaannya pegawai cuti belajar
hanya dibayar gaji pokok), maka dasar
semasa kurang memberikan inspirasi kepada pegawai kerajaan melanjutkan
pengajian di luar negara (mungkin juga dalam negara), malah mungkin kurang memotivasi
untuk menyambung pengajian akibat hilang kekananan dalam jawatan ataupun ditukarkan
tempat kerja selepas kembali dari cuti belajar.
Oleh itu dicadangkan pihak
kerajaan, yang meliputi JPA, KPT, Education
Malaysia, badan berkanun terlibat, Kedutaan Malaysia di luar negara dan
lain-lain agensi boleh bekerjasama untuk sentiasa menambahbaik kadar biasiswa
setiap tiga ke lima tahun sekali. Dunia teknologi masa kini membolehkan kos
sara hidup diketahui dan ditentukan setiap tahun mengikut bandaraya dan bilangan
ahli keluarga, bukan sekadar mengikut negara atau wilayah/negeri. Ini perlu
diambilkira dalam menjustifikasi jumlah biasiswa kepada penjawat awam. Pelbagai
elaun berkaitan cuti belajar (seperti elaun penempatan, elaun perkakas dan
elaun akhir pengajian) harus dilihat semula agar ia memberikan kos sebenar,
bukan sekadar anggaran. Begitu juga dengan pelbagai elaun lain seperti elaun
sara hidup, elaun penginapan, bantuan sewa rumah dan elaun bantuan keluaga
perlu dikaji dan diteliti agar lebih realistik, khusunya mengikut negara, wilayah,
bandaraya, dan bilangan ahli keluarga. Dalam
masa yang sama, elaun cuti belajar dalam negara yang harus dinilai semula
setiap 5 tahun, jenis dan jumlah elaun
yang diberikan agar pegawai tidak terbeban semasa menyambung pengajian. Persepsi
penjawat awam bercuti belajar ‘dianggap bercuti’ perlu diubah kerana mereka
tetap membawa imej penjawat awam dan negara, malah sentiasa terikat dengan
peraturan, tatacara dan etika penjawat awam ‘semasa cuti belajar’.
Dalam pada itu, elaun buku (dalam
negara atau luar negara) boleh dibahagikan kepada jenis pengajian dan tahap
pengajian, bukannya secara ‘lump sum’ yang diamalkan sekarang. Dalam dunia yang
semakin canggih, ‘One size fits all policy’ semakin kurang relevan. Pegawai
yang mengikuti program sarjana dengan penyelidikan umumnya memerlukan lebih banyak
buku dan bahan rujukan berbanding mereka yang mengikuti program sarjana secara
kerja kursus. Pegawai yang melanjutkan pengajian peringkat kedoktoran,
sub-kepakaran dan pasca kedoktoran umumnya memerlukan lebih banyak buku dan
bahan rujukan berbanding program sarjana.
Dalam masa yang sama, Elaun Penyelidikan secara tahunan atau bulanan
boleh diperkenalkan dan diberikan kepada pegawai yang menyambung pengajian
pasca siswazah dengan penyelidikan dan jumlahnya berbeza antara sarjana dan
kedoktoran/pasca kedoktoran. Begitu
ramai pegawai kerajaan yang menghabiskan wang simpanan sendiri, malah ada yang
membuat pinjaman peribadi dalam menghabiskan penyelidikan mereka dan berkorban
untuk negara demi menamatkan pengajian masing-masing.
Dalam pada itu, dasar yang
baik tidak seharusnya mengabaikan aspek kompetitif. Maka penjawat awam yang
mendapat tempat untuk menyambung pengajian peringkat pasca siswazah di 50
Universiti/Program Terbaik Dunia contohnya (mengikut THE/QS World University Rankings) boleh diberikan insentif khas
berupa Insentif Khas Universiti/Program Terbaik yang diberikan secara bulanan
atau tahunan. Memang tidak mudah
mendapat mendapat tempat di universiti/program terbaik dunia dan memang ‘ada
bezanya’ menyambung pengajian di universiti terbaik dunia. Maka insentif ini
diyakini dapat memotivasi penjawat awam Malaysia untuk mendapat pendidikan
terbaik di dunia. Dalam masa yang sama, dasar pemilihan universiti mengikut ranking THE atau QS perlu mempunyai
sedikit keluwesan. Universiti Al-Azhar yang dianggap universiti terbaik dunia dalam
pengajian Islam ‘tidak akan’ mendapat tempat yang baik dalam ranking ini kerana ‘acuan Barat’ dan pelbagai
sebab lain. Justeru itu, perlu ada insentif dalam bidang tertentu untuk pegawai
kerajaan menyambung pengajian ke universiti tertentu yang dikenai sebagai
terbaik dalam bidangnya. Kelonggaran dan pengecualian dalam pemilihan
universiti mengikut bidang kepakaran tertentu perlu diperkenalkan.
Selepas hampir 20 tahun
tanggungjawab kerajaan dalam menyediakan peluang pendidikan tinggi dikongsi
dengan sektor swasta, maka dasar baru perlu dirangka agar tanggungjawab menyediakan
biasiswa ini, sama ada di peringkat prasiswazah mahupun pasca siswazah, di
dalam negeri dan di luar negara, dikongsi oleh sektor swasta/korporat dengan
lebih efektif. Apatah lagi, sebahagian besar guna tenaga Malaysia berada dalam
sektor bukan kerajaan. Kerajaan dicadangkan mengkaji dan mewujudkan dasar dan
insentif fiskal untuk sektor swasta/korporat menyediakan biasiswa untuk anak
Malaysia melanjutkan pengajian di dalam negara mahupun di luar negara. Tidak
dinafikan banyak Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dan badan korporat yang
mempunyai biasiswa untuk pelajar, tetapi insentif fiskal boleh merangsang lebih
banyak peluang biasiswa diwujudkan dan lebih ramai anak Malaysia untuk bersaing
mendapatkan biasiswa dan melanjutkan pengajian, khususnya di universiti/program
terbaik dunia. Dasar atau insentif ini juga seharusnya menggalakkan lebih
banyak Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) menghantar tenaga akademik
mereka menyambung pengajian di dalam negara dan luar negara, khususya di
perigkat pasca siswazah. Dasar sedia ada seperti Dana Pembangunan Sumber
Manusia (HRDF) mungkin boleh ditambahbaik untuk mencakupi biasiswa ataupun Dana
Baru (seperti modus operandi HRDF) boleh ditubuhkan untuk membiayai biasiswa
anak-anak Malaysia yang kompetitif menyambung pengajian di universiti terbaik. Dalam
masa yang sama, insentif cukai dan bukan cukai berkaitan Takaful/Insurans Pendidikan
perlu diperkemaskan untuk meningkatkan caruman/tabungan ini dan mengurangkan
kebergantungan rakyat kepada biasiswa kerajaan dan swasta (serta pinjaman
PTPTN) dalam jangka panjang.
Malaysia yang maju
bergantung kepada modal insan sektor awam dan sektor swasta yang kompetitif.
Penghantaran pelajar, pegawai dan warganegara dari sektor awam mahupun swasta
untuk menyambung pengajian di universiti/program terbaik dunia, juga di dalam
negara bakal melahirkan modan insan dan guna tenaga yang berkualiti dan
memenuhi atau melebihi standard antarabangsa yang akan memacu negara ke era
lebih gemilang. Memandangkan biasiswa merupakan salah satu faktor kejayaan
kritikal kepada penghasilan modal insan bertaraf dunia ini, maka dasar biasiswa
seharusnya sentiasa ditambahbaik dari semasa ke semasa.
No comments:
Post a Comment